Meteen naar de inhoud
Home » Blog » Hoe kan je de Google Keyword Planner nog gebruiken?

Hoe kan je de Google Keyword Planner nog gebruiken?

Sinds enkele weken kan je de Google Keyword Planner niet zomaar meer gebruiken. Ben je vaak met SEO of bloggen bezig, dan had je dat misschien al gemerkt. Gelukkig bestaat er een oplossing om terug ten volle gebruik te kunnen maken van de Keyword Planner. Al was het even zoeken, want zelfs de helpdesk van Google kon me niet verder helpen (!) …

Wat is de Google Keyword Planner?

De Google Keyword Planner een onderdeel van Google Ads en is echt een handige tool wanneer je aan keyword research doet. Enerzijds kan je ideeën opvragen bij het opzoeken van interessante keywords, anderzijds kan je ook het potentieel opvragen van keywords:

  • gemiddeld aantal zoekopdrachten voor een keyword
  • concurrentie voor een bepaald keyword (let wel: dit gaat over de concurrentie tussen Adwords-adverteerders, maar het is een goede indicatie om te weten of er veel concurrentie is voor een bepaald keyword)
  • je krijgt ook een grafiek te zien met het gemiddeld aantal opzoekingen per maand voor dat keyword. Op die manier kan je inschatten in welke maand er meer zoekverkeer zal zijn voor een bepaald keyword.

Waarom heeft Google de Keyword Planner gedeeltelijk afgesloten?

De Keyword Planner is een zeer handige tool die je toelaat om de juiste keywords te selecteren voor je SEO-optimalisatie. Helaas, zoals zo vaak, zijn er ook verschillende partijen die misbruik maakten van deze gratis tool.

Daarom heeft Google besloten om de Keyword Planner gedeeltelijk af te blokken. Om ten volle gebruik te kunnen maken van deze tool heb je 2 zaken nodig:

  • een actieve Google Adwords account
  • een actieve (lopende) Adwords campagne

UPDATE: ondertussen heeft Google de Keyword Planner blijkbaar terug iets meer opengesteld. Je bent niet verplicht om kredietkaart-gegevens op te geven en je hebt ook geen actieve Adwords campagne nodig. Maar schrik niet als het plots terug zou wijzigen. In ieder geval, om exacte aantallen te kunnen bekijken heb je nog steeds een actieve campagne nodig.

Let op, die actieve Adwords campagne heb je in theorie niet per sé nodig. Maar je zal dan bereiken zien voor je keywords ipv exacte aantallen (let op de kolom “Gem. maandelijkse zoekopdrachten”):

Google Keyword Planner

Zoals je ziet, krijg je hier geen exacte aantallen meer. Aan jou om te beslissen of je die nodig hebt voor je SEO-strategie. Maar zelf activeer ik (tijdelijk) een Adwords campagne als ik gebruik wil maken van de Keyword Planner.

Als je een Adwords-advertentie activeert om exacte aantallen te zien ipv een bereik, moet je wel rekening houden dat het gemakkelijk 24 u kan duren vooraleer je de exacte aantallen te zien krijgt. Ik had het probleem dat ik niet meteen exacte aantallen zag. Na een telefoontje met de helpdesk van Google was ik nog niet veel wijzer, want daar wisten ze het ook niet. Uiteindelijk kon ik de volgende dag wel volledig gebruik maken van de Keyword Tool, dus eind goed, al goed :-).

Gratis alternatieven voor de Keyword Planner (Update 29/04/2023)

Uiteraard is de Keyword Planner niet de enige tool om aan keyword research te doen. Andere tools om aan keyword research te doen zijn:

  • Google (de zoekmachine): wanneer je een zoekopdracht ingeeft in het zoekvenster, gaat Google interessante zoekopdrachten voorstellen. Hierbij zie je echter geen zoekvolumes.
  • Ubersuggest: deze tool biedt heel wat mogelijkheden voor SEO. Eén van die mogelijkheden is keyword research. Geef een keyword in en je ziet meteen het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad.
  • Keyword Surfer: deze Chrome extensie toont de zoekvolumes in het zoekvenster van Google. De mogelijkheden zijn beperkt maar wel zeer interessant. Bij elke zoekopdracht krijg je een zicht op het zoekvolume voor die zoekopdracht.
  • ChatGPT: je kan zelfs gewoon aan ChatGPT een lijst met interessante keywords opvragen over een bepaald antwoord. Zoekvolumes zal je niet meekrijgen en is het is ook moeilijk om de resultaten te controleren. Maar voor een eerste zoektocht naar gerelateerde zoekopdrachten kan ChatGPT echt een meerwaarde betekenen!
Google Keyword Planner alternatief: ChatGPT

Conclusie: Google keyword planner gebruiken

Veel marketeers en SEO-specialisten zweren bij Google Keyword Planner. Google keyword Planner is zeker interessant als je een heleboel keywords wil achterhalen. Wil je echter per keyword zoeken, dan zijn Ubersuggest en zeker Keyword Surfer je tools!

Tags: