Hoger scoren in Google in 2021

  • door
Gratis hoger scoren in google: 7 concrete tips

Hoe kan je hoger scoren in Google? Wat moet je daar juist voor doen? Hoe komt het dat de ene website wel bovenaan in Google staat en de andere niet?

Om hoger te scoren in Google moet je je website optimaliseren voor zoekmachines. Je moet zo duidelijk mogelijk maken aan Google waarover je website gaat. Hoe duidelijker het is voor Google, hoe hoger je zal scoren in Google.

Bijvoorbeeld, je bent een Kinesist in Antwerpen. Dan moet je zo duidelijk mogelijk maken aan Google dat jij kinesist bent in Antwerpen en je website hiervoor optimaliseren. Wanneer iemand in Google zoekt naar bijvoorbeeld “kinesist Antwerpen”, dan weet Google dat jouw website voldoet aan de zoekopdracht van de zoeker. De bedoeling is dan dat jouw website bovenaan de zoekopdrachten zal verschijnen.

Je website optimaliseren voor zoekmachines noemen we zoekmachine optimalisatie of Search Engine Optimization (= SEO).

In de praktijk zullen we echter enkel rekening houden met Google omdat quasi iedereen Google gebruikt.

Hoger scoren in Google? Ga zelf aan de slag met SEO!

Maar hoe ga je nu van start met SEO? Wat moet je eerst aanpakken om hoger te scoren in Google?

In het begin kan SEO nogal overweldigend zijn. Daarom leg ik je in dit artikel uit waar je het best start om zo snel mogelijk hoger te scoren in Google.

De tips in dit artikel zijn eenvoudige maar concrete tips die je gemakkelijk zelf kan toepassen op je eigen website. SEO of zoekmachine optimalisatie gaat nog veel verder dan dit, maar deze tips zijn al een eerste grote stap in de juiste richting: voer deze tips uit en je zal in enkele weken hoger scoren in Google!

Tip 1: start met zoekwoorden onderzoek

Wat is zoekwoorden onderzoek?

Zoekwoorden onderzoek of keyword research is een essentiële stap om je pagina’s te optimaliseren. Eigenlijk komt het er op neer dat je de zoekopdracht van je potentiële klanten gaat achterhalen. Dee gebruikte woorden in de zoekopdracht gaan we dan integreren in onze pagina.

Voorbeeld
Als iemand in Google ingeeft “fietsenmaker”, dan moet je duidelijk maken dat jouw pagina gaat over een fietsenmaker. Dat doe je door het woord “fietsenmaker” op verschillende strategische plaatsen in je pagina te gebruiken.

Vaak is het ook zo dat een keyword of zoekterm niet uit 1 woord bestaat maar uit meerdere woorden.

Hoe voer je zoekwoorden onderzoek uit?

Gelukkig bestaan er tools om te achterhalen welk keyword al dan niet interessant is. Met behulp van deze tools kunnen we achterhalen hoe vaak er bijvoorbeeld naar een bepaald keyword wordt gezocht in Google.

Eén van mijn favoriete tools die je ook (beperkt) gratis kan gebruiken, is Ubersuggest.

Geef in Ubersuggest een keyword in (1), selecteer de juiste taal en locatie (waarschijnlijk “Dutch / Belgium”) (2)  en klik op de knop “SEARCH” (3).

Hoger scoren in Google met Ubersuggest en keyword research

De volgende pagina toont je hoe vaak er achter dat bepaald zoekwoord (keyword) wordt gezocht.

Het kan interessant zijn om verschillende zoekwoorden te proberen, bijvoorbeeld “fietsenmaker” ,”fietsenhersteller” of “fietsenwinkel”.

Zoekwoorden onderzoek is een proces dat even kan duren. Geef het dus zeker niet op na 5 minuten!

Tip 2: geef iedere pagina een duidelijke / concrete titel

Als je de titel van je pagina leest, moet het al meteen heel duidelijk zijn waarover die pagina gaat. Stel je voor dat iemand die jouw website niet kent, de titel van je pagina tussen de zoekresultaten in Google ziet staan. Is het dan duidelijk genoeg waarover je pagina gaat? Indien niet duidelijk genoeg voor een persoon, dan gaat het voor Google ook niet duidelijk genoeg zijn én dan gaat je website waarschijnlijk zelfs niet tussen de zoekresultaten komen.

Het is heel belangrijk dat je hier ook je zoekterm vermeldt dat je hebt gekozen tijdens het zoekwoorden onderzoek.

Tip 3: schrijf minstens 350 woorden per pagina

Een veelgemaakte fout is dat de lengte van een pagina te kort is, zeker bij nieuwe websites kan dit cruciaal zijn. Zo indexeert Google pagina’s met minder dan 100 woorden vaak gewoonweg niet!

Neem als vuistregel dat een pagina minimaal 200 woorden lang moet zijn. Zelf hanteer ik een absoluut minimum van 350 woorden.

Tip 4: voeg minstens 1 afbeelding toe

Een afbeelding zegt meer dan 1.000 woorden. En maakt je teksten gewoonweg ook minder saai. Voeg daarom minstens 1 afbeelding toe aan iedere pagina. Hernoem je afbeelding zodat het voor Google duidelijker wordt waarover je afbeelding gaat.

Dus niet img35433.jpg maar bijvoorbeeld fietsenmaker.jpg. Verwerk uiteraard je keyword uit stap 1 in de naam van je afbeelding!

Tip 5: voeg tussentitels in

Tussentitels zijn cruciaal om structuur en duidelijkheid te geven aan je teksten. Vaak zie je lange teksten op een website zonder tussentitels, maar erg aangenaam om te lezen is dat niet.

Verdeel je teksten daarom in duidelijke blokken en plaats verduidelijkende subtitels boven de blokken. Dit maakt het aangenamer en duidelijker om te lezen. Tegelijkertijd hecht ook Google veel belang aan deze subtitels.
Verwerk ook minstens 1x je keyword uit stap 1 in een tussentitel!

Tip 6: gebruik je keyword voldoende in je tekst

Als laatste tip wil ik je nog meegeven dat het belangrijk is om je keyword voldoende te gebruiken doorheen je tekst.

Uiteraard mag dit ook eens een synoniem zijn, maar zorg er toch voor dat je je gekozen keyword voldoende gebruikt. Je optimaliseert je tekst namelijk voor een bepaalde zoekterm (= zoekopdracht). Als je dat bepaald keyword nooit gebruikt, is het voor google ook niet zo duidelijk dat jouw tekst over dat keyword gaat.

Let wel op, overdrijf niet. Tools zoals Yoast SEO berekenen of je een keyword niet te veel doorheen je tekst gebruikt. Een gebruik van 1 à 2% (= 1 à 2 keer je keyword gebruiken per 100 woorden) volstaat ruimschoots.

Tip 7: deel je website op sociale media

Misschien is dit wel de eenvoudigste tip!

Vermeld je website op je sociale media profielen: Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest,…

Dit is zo eenvoudig maar een link is een link!

Je kan zelfs een stapje verder gaan en een profiel aanmaken specifiek voor je bedrijf, bijvoorbeeld op Facebook.

Pro tip 1: hoe kan je hoger scoren in Google Maps?

Heb je je bedrijf nog niet geregistreerd op Google Mijn Bedrijf? Ok, laat alles nu vallen en registreer je bedrijf op Google Mijn bedrijf!

Google Mijn Bedrijf is de online bedrijvengids van Google zelf. Google Mijn Bedrijf zal er voor zorgen dat je website hoger zal scoren in Google voor lokale zoekopdrachten.

Bijvoorbeeld, jij bent een fietsenmaker in Merelbeke. Van zodra iemand op zoek is naar een fietsenmaker bij jou in de buurt, zal je website bovenaan in google verschijnen, naast het kaartje, op de pagina van de zoekresultaten:

Hoger scoren in Google met Google Mijn Bedrijf

Wat moet je hiervoor doen? Het enige wat je moet doen is je bedrijf registreren op Google Mijn Bedrijf.

Houd hierbij rekening met het volgende:

  • Vul de beschrijving van je bedrijf zo goed mogelijk in en verweef je belangrijkste keyword (bijvoorbeeld je beroep) in deze tekst
  • Selecteer de juiste categorie
  • Geef het juiste adres op!

Om te controleren dat jouw bedrijf wel degelijk op het opgegeven adres zit, zal je binnen de 14 dagen een briefkaart ontvangen via de post (!) met daarin een code. Die code moet je ingeven in Google Mijn Bedrijf om je adres te bevestigen.

Registreer jezelf gratis bij Google Mijn Bedrijf

Pro tip 2: Download gratis mijn SEO checklist

Met behulp van deze SEO checklist leer je niet alleen een goed keyword te selecteren maar ook een pagina schrijven volgens de regels van de SEO. Niet alleen vind je alle nodige uitleg in dit artikel, je kan de checklist zelf ook downloaden om zo te gebruiken.

SEO checklist

Volgende elementen komen aan bod in de SEO checklist:

  • Selecteer een goed keyword (dit zal je nodig hebben in de volgende stappen)
  • Vermeld je keyword in de page title
  • Vermeld je keyword in de meta tag
  • Schrijf voor iedere dienst of product 1 pagina
  • Geef een goede naam aan je pagina / blogartikel en vermeld je keyword hierin
  • Vermeld je keyword in de eerste zin van je pagina / artikel
  • Gebruik subtitels en verwerk ook hier je keyword in
  • Schrijf minstens 350 woorden
  • Vermeld je keyword regelmatig in je tekst
  • Link naar andere pagina’s
  • Voeg minstens 1 afbeelding toe

Het doel is om pagina per pagina te optimaliseren. Zo kan je voor iedere pagina optimaal duidelijk maken aan Google waarover de pagina gaat, zodat je pagina uiteindelijk hoger gaat scoren in Google!

Raadpleeg gratis de SEO checklist

Hoger scoren in Google – conclusie

Wil je hoger scoren in Google? Registreer je bedrijf bij Google Mijn Bedrijf en je bent al een heel eind op weg. Voor daarna de SEO-tips uit vanop de SEO checklist.

Overtuigd? Volg dan zeker ook de SEO opleiding. Hier ga je stap voor stap enorm veel bijleren over SEO. En dat allemaal op een eenvoudige manier uitgelegd tijdens korte instructievideo’s.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *