Ben je zelfstandige en zou je graag meer nieuwe klanten werven bij jou in de buurt? In dit artikel geef ik je 7 praktische tips om nieuwe klanten te vinden. Geen fancy of onmogelijke dingen, maar manieren die je zelf op korte tijd kan uitvoeren.
Verkondig je nieuwe job op sociale media
Start met de eenvoudigste manier: spread the word!! Laat je familie, vrienden en kenissen weten dat je vanaf nu beschikbaar bent.
Waarom is dit belangrijk? Mond-tot-mondreclame is nog steeds een heel belangrijke vorm van reclame. Als je familie, vrienden en kenissen niet weet dat je zelfstandige bent, kunnen ze ook niemand doorverwijzen naar jou.
Ga meteen aan de slag en deel je nieuwe job op LinkedIn, Instagram, Facebook,…
Investeer in een naambord of raamsticker
Een andere logische maar interessante vorm van reclame is een naambord of raamsticker: laat mensen die passeren aan je huis weten dat je zelfstandige bent en wat je doet.
Waar een naambord nog relatief klein en onopvallend is, kan je met raamstickers “all the way” gaan: ze zijn veel groter en je kan je creativiteit de vrije loop laten gaan.
Nieuwe klanten werven via netwerk-events in je gemeente
Sommige gemeenten zetten echt in op ondernemerschap en organiseren regelmatig netwerk-events. Deze netwerk-events kunnen interessant zijn om jezelf “in the picture” te zetten.
Hoe ga je van start? Bel naar het gemeentehuis en vraag of er netwerk-events voor zelfstandigen zijn. En probeer aanwezig te zijn als er events zijn die interessant zijn voor jou.
Online adverteren (vanaf 2 eur/dag!)
Online adverteren is één van de snelste manieren om nieuwe klanten te werven. Bovendien is het relatief goedkoop, voor slechts 2 eur/dag kan je reeds aan de slag met advertenties op Facebook en Instagram!
Daarnaast kan je je doelgroep erg goed afbakenen. Zeker via Meta (Facebook & Instagram). Wil je je advertenties enkel aan vrouwen tussen 25 en 35 jaar tonen in een straal van 10 km rond Gent met bepaalde interesses? Dan zijn Meta-advertenties de oplossing voor jou.
Wil je je advertenties echter pas laten zien wanneer er iemand op zoek is naar jouw producten en diensten, dan zijn advertenties op Google een heel goede oplossing.
Maak flyers en leg deze bij buurtwinkels
Deze tip is zeker niet voor iedereen van toepassing, maar voor anderen dan weer echt wel. Beoefen je een vrij beroep uit, dan is deze tip waarschijnlijk niet voor jou. Maar zit je in de beauty- of gezondheidssector, en daarbij denk ik bijvoorbeeld aan kappers, coaches, yoga-docenten, schoonheidsinstituten,… dan is dit net wel voor jou.
Met behulp van Canva kan je zelf eenvoudig flyers maken op basis van een voorbeeld (template). Als je nog nooit met Canva hebt gewerkt, dan is het wel even zoeken. Maar Canva is veel eenvoudiger dan andere design-programma’s. Daarnaast kan je enorm veel doen met Canva, dus het is zeker de moeite om als zelfstandige met Canva te leren werken! Bovendien kan je met de gratis versie van Canva al heel wat mooie & professionele ontwerpen maken.
Nadat je met Canva een flyer hebt ontworpen, laat je deze uitprinten. Dat kan je goedkoop doen in een copy-center bij jou in de buurt.
Vraag uiteindelijk bij enkele winkels bij jou in de buurt waar veel lokale mensen komen, of je daar enkele flyers mag achterlaten. Denk daarbij aan de frituur, buurtwinkel, slager,… waar je zelf vaak komt.
Nieuwe klanten werven via je eigen website
Een eigen website klinkt misschien duur, maar dat hoeft het helemaal niet te zien. Als (kleine) zelfstandige kan je zelf al een mooie website maken met bijvoorbeeld Wix of Jouwweb. Deze platformen zijn heel gebruiksvriendelijk en perfect voor kleine websites. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Jouwweb omdat dit nog eenvoudiger is én beter afgestemd op de Belgische en Nederlandse markt. Zo is er bijvoorbeeld een .be- of .nl-domeinnaam inbegrepen, wat bij Wix niet het geval is (bij Wix is er wel een .com-domeinnaam inbegrepen).
Een bijkomend voordeel van Jouwweb én Wix is dat je gratis kan starten. In de gratis versies heb je geen eigen domeinnaam en worden er advertenties op je website geplaatst. Dit is ok om je website te bouwen, maar komt niet professioneel over eens je je website echt in gebruik gaat nemen. Je zal dus voor een betalend abonnement moeten kiezen, al vallen de prijzen erg goed mee.
Ookal zijn deze platformen relatief eenvoudig, voorzie zeker 2 dagen of enkele avonden om aan je website te werken. Zeker in het begin is het wat zoeken.
Ben je van plan om ook een blog te koppelen aan je website of wil je meer dan een basis-website, dan is een website op basis van WordPress de betere keuze. WordPress is een heel flexibel systeem waarmee je echt een website op maat kan bouwen, maar het is ook iets moeilijker om onder de knie te krijgen (zeker in het begin). Daarom raad ik WordPress niet meer aan voor kleine, eenvoudige websites.
Uiteraard kan je ook een webdesigner inhuren, maar het prijskaartje zal dan ook vele malen hoger liggen.
Eens je webiste klaar is, moet je deze natuurlijk ook nog promoten. Plaats de link naar je website op al je social media-profielen, visitekaartje en eventueel je flyer. Plaats tevens de link naar je website in de handtekening van je e-mail.
Nieuwe klanten werven via Google
De laatste tip om klanten te werven bij jou in de buurt is misschien de meest effectieve: zorg dat je goed vindbaar bent in Google. Zorg ervoor dat jouw naam bovenaan in Google verschijnt wanneer iemand naar jouw diensten op zoek is. Het proces om je website bovenaan in Google te krijgen, heet SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachineoptimalisatie.
Wil jij ook beter vindbaar worden in Google en gratis klanten aantrekken? Lees dan onderstaande artikelen over SEO en leer hoe je bovenaan in Google kan scoren:
- Wat is lokale SEO? Hoe werkt lokale SEO? + 8 praktische tips!
- Hoger scoren in Google: 7 quick wins die je zélf kan uitvoeren
- SEO voor beginners: 17 SEO-tips
In 30 dagen meer gratis bezoekers via Google!
Levert jouw website geen nieuwe bezoekers op?
Heb je er genoeg van om uren te spenderen aan Instagram zonder resultaat?
Heb je honderden euro’s uitgegeven aan advertenties zonder dat het echt iets opbracht?
Kortom, leveren jouw online inspanningen weinig tot geen nieuwe klanten op?