SEO checklist voor copywriters, bloggers & ondernemers

  • door Stijn
SEO checklist

Ben je op zoek naar een SEO checklist die je helpt om hoger te scoren in Google en gemakkelijker nieuwe klanten aan te trekken?

Dit is de SEO checklist die ik zelf ook dagelijks gebruik om hoog te scoren in Google. Daarbij focus ik quasi volledig op het optimaliseren van pagina’s en blogberichten. Deze SEO checklist is dan ook perfect voor iedereen die straffe SEO-teksten wil schrijven.

Dankzij deze SEO checklist scoor ik met SEOscribe voor heel wat interessante zoektermen zoals “seo tips“, “seo opleiding“,… op de eerste pagina van Google, boven heel wat gespecialiseerde agencies en SEO-specialisten.

Download gratis onze SEO checklist

Je kan deze SEO checklist ook gratis downloaden in een handige, compacte PDF-versie. Ideaal om bij jou te hebben als je een pagina of blogbericht wil optimaliseren!

Download hier gratis onze SEO checklist (gewoon klikken en de SEO-checklist opent)

Kies je keyword (voor je verder gaat met de SEO checklist)

Wat is een keyword?

Voor je van start gaat is het belangrijk dat je een keyword (of zoekterm) gaat kiezen. Dat is eigenlijk de belangrijkste term van je pagina.

Bijvoorbeeld, het keyword van deze pagina is “seo checklist”. Wanneer iemand “seo checklist” ingeeft in Google, dan wil ik dat deze pagina bovenaan in Google scoort. Daarom ga ik “SEO checklist” regelmatig verwerken in deze pagina.

Het bepalen van een keyword is een essentiële stap en mag je echt niet overslaan. Een handige tool die je helpt bij de keuze van een goed keyword is Ubersuggest. Zelf gebruik ik deze tool ook dagelijks voor keyword research (= het achterhalen van interessante keywords). Het voordeel is dat je deze tool (weliswaar beperkt) ook gratis kan gebuiken.

Hoe werkt Ubersuggest?

Ga naar de website van Ubersuggest. Je komt nu in onderstaand venster terecht:

  1. Vul het keyword in waarvan je wil onderzoeken of het interessant is (in dit voorbeeld heb ik het keyword “seo checklist” ingevoerd als voorbeeld, vul gerust een andere term in);
  2. Selecteer de juiste taal en locatie (“Dutch / Belgium” als je de prestaties in Vlaanderen wil checken);
  3. Klik op de knop “Search”.

Je krijgt nu het resultaat te zien in Ubersuggest:

Het is de informatie in het groene kader die interessant is:

  • search volume: dat is het gemiddeld aantal keer dat dit keyword als zoekopdracht door een zoeker werd ingevoerd in Google. In dit geval hebben 390 zoekers in Google gezocht op “seo checklist”. Opgelet, die 390 is een indicatie en géén exact getal. Maar het is wel interessant om te weten of er interesse is voor een bepaald keyword (search volume = een hoog getal) of geen interesse (search volume = 0).
  • seo difficulty: minstens even belangrijk als het zoekvolume is de moeilijkheidsgraad. Hoe hoger dit getal, hoe moeilijker het is om hoog te scoren in Google met je pagina voor een bepaald keyword. Dat komt omdat voor populaire keywords heel wat van je concurrenten ook bovenaan in Google willen staan.

Keyword research draait om het selecteren van een keyword met voldoende zoekvolume (search volume) en een lage moeilijkheidsgraad (seo difficulty). Dit is de basis van SEO: als er niemand zoekt achter een bepaald keyword, of indien er te veel (en sterke) concurrentie is, dan heeft het weinig zin om je pagina’s te optimaliseren voor dat keyword.

Wil je meer leren over keyword research? In mijn SEO opleiding besteed ik een hele module aan keyword reseach. Het vinden van interessante keywords met een lage moeilijkheidsgraad komt hier heel uitgebreid aan bod.

Nu je weet wat een keyword is en je het belang ervan kent, kan je starten met de eigenlijke SEO checklist!

Vermeld je keyword in de page title (SEO titel)

Eén van de belangrijkste ranking-factoren is de page title of de SEO titel.

Dit is de blauwe titel die zoekers te zien krijgen in de Google zoekresultaten:

Het is belangrijk dat je je keyword hierin vermeldt. Liefst vooraan in de page title.

Waar je dit juist kan invullen hangt af van je CMS (WordPress, Wix, JouwWeb,…). Weet je niet waar je dit kan invullen, zoek het dan zeker even op. Want de page title is écht een belangrijke ranking factor.

Vermeld je keyword in de meta tag

De meta tag is het tekstje dat de zoeker verleidt om door te klikken naar je website.

Dit is de tekst die zichtbaar is onder de blauwe titel in de Google zoekresultaten:

De meta tag is géén rechtstreekse SEO ranking factor. Toch is de meta tag belangrijk: onder andere op basis van deze tekst beslissen zoekers of ze doorklikken naar je website (wat onrechtstreeks wél een invloed heeft op SEO).

Vermeld 1x je keyword aan het begin van de meta tag.

1 dienst of product per pagina

Plaats elke dienst of product op een afzonderlijke pagina.

Stel dat je verschillende diensten aanbiedt, dan is het belangrijk dat je voor iedere dienst die je aanbiedt een aparte pagina voorziet.

Vaak gebeurt het dat alle diensten opgesomd worden op 1 pagina met telkens een korte beschrijving. Maar dan is het voor Google niet duidelijk genoeg dat je een bepaalde dienst aanbiedt:

Als je iedere dienst vermeldt op een aparte pagina, dan is het voor Google véél duidelijker en gemakkelijker om een pagina te indexeren en te linken aan een bepaald keyword:

Op deze manier kan je iedere dienst / pagina optimaal optimaliseren! Ook Google zal beter begrijpen dat de ene pagina over “copywriting” gaat, en dat die pagina getoond moet worden als iemand zoekt in Google op “copywriting”, en dat de andere pagina over “proofreading” gaat, en dat die pagina getoond moet worden als iemand zoekt in Google op “proofreading”.

Ook voor je bezoeker is dit duidelijker: als iemand op zoek is naar informatie over copywriting, dan wil die informatie over copywriting lezen, en niet over proofreading.

Uiteraard mag je wel een overzichtspagina maken waar je de verschillende diensten op vermeldt, en dan van daaruit doorlinkt naar de verschillende pagina’s:

Geef een nieuwe pagina (of blogbericht) een duidelijke naam en vermeld hierin je keyword

De naam van een nieuwe pagina of blogbericht wordt meestal ook gebruikt als de zichtbare titel bovenaan die pagina of blogbericht. Vermeld hier dus zeker je keyword.

Wanneer je een nieuwe pagina of blogbericht aanmaakt, geef je die eerst en vooral een naam. De naam die je aan je nieuwe pagina (of blogbericht) geeft, wordt in systemen zoals WordPress, Wix, JouwWeb,… quasi altijd gebruikt als de zichtbare titel (Kopje H1) bovenaan die pagina.

Vermeld dus steeds het gekozen keyword in de naam van je pagina (of blogbericht).

Bijvoorbeeld, de naam die ik heb gegeven aan dit blogbericht is “SEO checklist: zo optimaliseer je pagina’s en blogberichten”. De naam van dit blogbericht wordt ook gebruikt als titel bovenaan. Merk ook op dat ik mijn keyword (SEO checklist) vooraan heb vermeld in mijn titel (hoe meer aan het begin van de de titel je je keyword vermeld, hoe beter!).

Zo ziet dit eruit in de WordPress-editor (WordPress is het systeem waarmee ik mijn website bouw):

En dit is het resultaat (zie ook bovenaan dit blogbericht):

Vermeld je keyword in de eerste zin van je tekst

Gebruik je keyword in de introductie van je tekst en bijvoorkeur al in je eerste zin.

Zoekers die op je pagina of blogbericht terecht komen, lezen vaak de introductie (begin van je tekst). Daarom besteedt Google hier hoogstwaarschijnlijk ook extra aandacht aan. Maak er dus een gewoonte van om je keyword hier al te vermelden.

Ook ik maak er een gewoonte van om mijn keyword telkens in één van de eerste zinnen van mijn pagina of blogbericht te gebruiken. In dit blogbericht wordt “seo checklist” al in de eerste zin vermeld.

Gebruik subtitels (in H2 en H3!) en integreer je keyword

Subtitels zorgen voor een duidelijkere tekst en meer structuur. Zo wordt je tekst een pak leesbaarder.

Door subtitels in je tekst te gebruiken maak je je teksten véél leesbaarder en gebruiksvriendelijker voor je lezers én voor Google.

Er is wel een “maar”: vaak worden subtitels enkel in het vet gezet en dat is niet de beste manier. Het is beter om je subtitels aan te duiden als H2 of H3. In je webeditor (bijvoorbeeld WordPress of Wix) kan je dit meestal aanduiden als Kop 2 / Kop 3. Dit is niets technisch, gewoon een andere opmaak die je moet toepassen in plaats van “paragraaf”.

Zoekmachines gaan op zoek naar tekst die gemarkeerd staat als H2, H3,… omdat deze subtitels eigenlijk de essentie van je tekst bevatten. Gebruik dit slim en verwerk dus ook je keyword in één of meerdere subtitels.

Als een tekst subtitels heeft, dan springen deze subtitels “er uit”. Dat is beter voor je lezers én voor Google!

Schrijf minstens 350 woorden

Zorg voor voldoende inhoud; teksten met weinig woorden kunnen beschouwd worden als weinig kwalitatief.

Een veel voorkomende fout zijn teksten die bestaan uit minder dan 100 woorden. Dat wordt vaak als niet-kwalitatief gezien door zoekmachines. Al is er hier wel een verschil tussen websites die reeds heel bekend zijn en kleine, nieuwe websites:

  • Als een groot bedrijf een pagina publiceert die minder dan 100 woorden bevat, én die pagina bevat interessante informatie, dan is dat vaak geen probleem.
  • Stel dat je als starter een pagina met minder dan 100 woorden publiceert op je nieuwe website, dan is de kans groot dat Google je pagina niet gaat indexeren wegens niet kwalitatief genoeg. Dat wil dus ook zeggen dat je pagina niet vindbaar zal zijn via Google!

Ik geef als richtlijn mee om altijd minstens 350 woorden te schrijven.

Weet je niet goed waarover je moet schrijven? In onze online SEO cursus leer je goed-vindbare teksten schrijven die minstens 350 woorden lang zijn, zelfs al ken je niets van het onderwerp waarover je schrijft!

Vermeld je keyword voldoende in je tekst

Door je keyword doorheen je tekst te gebruiken, begrijpt Google beter waarover je tekst gaat.

Het is belangrijk om niet alleen in de introductie en in (sub-) titels je keyword te vermelden, maar ook doorheen je tekst. Tenslotte is je keyword je belangrijkste woord of woordgroep. Het onderwerp waarover je tekst gaat. Dat moet je dus vermelden in je tekst.

Uiteraard kan je ook gebruik maken van synoniemen. Maar, zeker bij Nederlandstalige webteksten is het belangrijk dat het keyword waar je écht op inzet, ook voldoende voorkomt in de tekst.

Experts raden aan om te mikken op een “keyword density” van 1 à 1,5 %. Dit wil zeggen, voor iedere 100 woorden die je schrijft, dat je keyword gemiddeld 1 à 1,5 keer mag voorkomen.

Zelf mik ik minimaal op een keyword density van 1 % aangevuld met enkele synoniemen.

Tip: gebruik je WordPress en Yoast SEO? Dan gaat de plugin je bij het schrijven van een tekst aangeven of je keyword meer of minder mag voorkomen.

Link naar andere pagina’s

Plaats hyperlinks naar andere pagina’s, zowel binnen je eigen website (= interne links) als naar andere websites (=externe links).

Probeer vanop iedere pagina te linken naar minstens een andere (relevante!) pagina op je website. Let wel op, dat moet een link zijn in je tekst, links in bijvoorbeeld de footer van je website hebben véél minder waarde.

Probeer ook te linken naar een externe website, uiteraard enkel indien dit relevant is. Voor Google betekent dit dat je je research hebt gedaan en dat je kwalitatieve content probeert aan te bieden. Vandaar dat een link naar een externe website zeker een meerwaarde kan zijn!

Voeg minstens 1 afbeelding toe

Afbeeldingen maken je teksten veel aangenamer om te lezen en gemakkelijker om te begrijpen.

Teksten zijn niet alleen aangenamer wanneer je er afbeeldingen in plaatst, je lezers gaan je boodschap ook veel beter begrijpen! Voeg daarom steeds minstens 1 afbeelding toe in je tekst.

Afbeeldingen zijn trouwens ook een perfecte manier om je keyword nog wat extra in je tekst te verwerken:

  • Naam van je afbeelding: kies voor een duidelijke naam ipv de standaardnaam. Bijvoorbeeld: seo-checklist.jpg ipv img567.jpg
  • Alt-tag: dit is nog iets uit de beginjaren van het internet, maar Google houdt hier nog steeds rekening mee! In elk website-programma kan je nog steeds een Alt-tag toevoegen wanneer je een afbeelding invoegt. Een korte beschrijving van de afbeelding volstaat, maar ook hier kan je ook weer je keyword in verwerken!
  • Verklein je afbeelding: Wanneer je een foto maakt met je smartphone, kan die foto makkelijk 5 Mb en nog groter zijn. Dat is niet nodig en zal in sommige gevallen ervoor zorgen dat je website traag inlaadt. Verklein daarom steeds je afbeeldingen. Ik streef steeds een bestandsgrootte van 200 kb na voor gewone afbeeldingen. Een handige tool om je afbeeldingen te verkleinen is Pixlr. Deze online tool is bovendien gratis!

SEO checklist – conclusie

Wil je graag hoger scoren in Google? Aan de hand van deze SEO checklist leer je pagina’s en blogberichten optimaliseren.

Je kan onze SEO checklist ook gratis downloaden in een handige, compacte PDF-versie. Ideaal om bij jou te hebben als je een pagina of blogbericht wil optimaliseren!

Download hier gratis onze SEO checklist

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *