Meteen naar de inhoud
Home » Blog » SEO-copywriting startersgids

SEO-copywriting startersgids

Met behulp van SEO-copywriting schrijf je vlot teksten die hoog scoren in Google. Het grote voordeel is dat je geen technische skills nodig hebt! Daardoor is SEO-copywriting een zeer laagdrempelige maar zéér effectieve manier van online marketing.

Wat is SEO?

SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is het proces om de positie van je website in zoekmachines te verbeteren. Hoe hoger de ranking, hoe groter de kans dat mensen je website vinden.

Wat is copywriting?

Copywriting is het proces van het schrijven van overtuigend, meeslepend en interessant marketingmateriaal. Dit kan van alles zijn, van website-inhoud tot brochures en e-mailcampagnes. Goede copywriting kan je helpen je producten of diensten te verkopen, en het kan je ook helpen een relatie met uw klanten op te bouwen.

Bij copywriting draait alles om overtuigen. Je moet je publiek begrijpen en je boodschap op een manier formuleren die hen aanspreekt. Je moet duidelijk, beknopt en boeiend zijn. En je moet ervoor zorgen dat je boodschap relevant is voor de behoeften van uw publiek.

Dus… wat is SEO-copywriting?

SEO-copywriting is een combinatie van SEO en Copywriting:

Het doel van SEO is om teksten te schrijven die goed vindbaar zijn in Google, om lezers aan te trekken als het ware

Het doel van copywriting is om met de inhoud van je teksten / pagina’s je lezers te overtuigen.

De basisprincipes van SEO en copywriting botsen soms met elkaar. Bijvoorbeeld wat betreft de lengte van een pagina. Voor SEO-doeleinden moet een pagina best minstens 350 woorden lang zijn. Een echte copywriter zal dat onzin vinden: hoe korter en concreter de boodschap, hoe beter.

Waarom is SEO-copywriting zo interessant?

SEO-copywriting is een belangrijk onderdeel van SEO waarvoor je geen technische ingrepen moet doorvoeren aan je website.

Dat maakt dat SEO-copywriting ook interessant is voor ondernemers / zelfstandigen en medewerkers van bedrijven die regelmatig online teksten schrijven.

Met SEO-copywriting schrijf je pagina’s en blogberichten die geoptimaliseerd zijn voor Google, zonder dat er een SEO-specialist of webdesigner aan te pas moet komen.

6 voordelen van SEO-copywriting

Meer bezoekers op je website
Verbeterde merkzichtbaarheid
Meer leads en conversies
Grotere ROI
Verbeterde klantervaring
Verbeterde bruikbaarheid van de website

SEO-copywriting in 5 eenvoudige stappen

Stap 1: bepaal het doel en je doelpubliek

1. Wat is het doel van de pagina?
2. Voor wie schrijf ik hem?
3. Wat hoop ik dat de lezer na afloop doet?

Stap 2: kies een goed keyword

Wanneer mensen zoekmachines gebruiken om informatie op internet te zoeken, voeren ze trefwoorden of keywords in het zoekvak in om te vinden wat ze zoeken. Als je website goed is geoptimaliseerd, wordt jouw site bovenaan de zoekresultaten weergegeven.

Een belangrijke factor bij SEO is de selectie van nauwkeurige en relevante keywords. Een goed keyword kies je op basis van wat mensen waarschijnlijk in een zoekmachine typen om uw site te vinden. Gelukkig bestaan er hulpprogramma’s voor keyword research zodat je gemakkelijk kan achterhalen hoe vaak er gezocht wordt naar een bepaald keyword in Google.

Eén van de tools die je hiervoor kan gebruiken is Ubersuggest

Ubersuggest keyword research voor SEO-copywriting 01
  1. Vul het keyword in waarvan je het zoekvolume (= aantal keer per maand dat hier in Google wordt naar gezocht) wil achterhalen
  2. Selecteer de juiste taal en locatie (bijvoorbeeld Dutch/Belgium)
  3. Klik op de knop Search

In het volgende venster krijg je te zien hoe vaak er gemiddeld gezocht wordt naar het keyword dat je had opgegeven:

Ubersuggest keyword research voor SEO-copywriting (resultaten)

In dit geval is het resultaat 10. Dit is vrij laag. Dat wil dus zeggen dat maandelijks slechts 10 personen de zoekopdracht “boekhouder in gent” ingeven in Google. In zo’n geval probeer je een ander keyword.

Wil je meer leren over keyword research? In de online SEO-opleiding leg ik je gedetailleerd uit hoe je een keyword kiest met voldoende zoekvolume én met een grote kans dat je bovenaan in Google rankt.

Stap 3: schrijf je pagina of blogbericht

Eens je een goed keyword hebt geselecteerd, schrijf je hier een tekst rond. Dit is het gedeelte waar je het meest tijd zal aan besteden.

Tijdens de online SEO-opleiding leer je hoe je Google (gratis) kan gebruiken om te achterhalen waarover je kan schrijven. Google wéét welke informatie menselijke zoekers interessant vinden. Hoe je dit doet, leer je stap voor stap tijdens de online SEO-opleiding.

Stap 4: optimaliseer je pagina of blogbericht

Eens je je tekst hebt geschreven, optimaliseer je je pagina voor Google. Hoe je dit doet? Ik heb een volledig blogartikel geschreven met bijhorende SEO-checklist over hoe je dit doet.

Gebruik je WordPress? Dan is de gratis versie van Yoast SEO een handige tool om je pagina’s en blogberichten te optimaliseren op een heel eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier.

Tijdens de online SEO-opleiding demonstreer ik in detail hoe je zelf elke element van een pagina of blogbericht optimaliseert voor Google.

Stap 5: plaats een duidelijke knop of link op het einde

Wanneer je online schrijft, is het belangrijk om een call-to-action op te nemen. Dit is een instructie aan de lezer om iets te doen, zoals op een link klikken of een product kopen. Zonder deze instructie weet je lezer misschien niet wat hij of zijn moeten doen na het doornemen van je pagina of blogbericht. De kans is dan groot dat je bezoeker gewoon op de “Terug”-knop in de browser klikt in plaats van actie te ondernemen op jouw website.

Er zijn veel verschillende soorten oproepen tot actie die u in uw schrijven kunt gebruiken. Enkele van de meest voorkomende zijn:

  • Klik hier om meer te leren
  • Koop nu voor slechts €39

Belangrijk is ook dat je call-to-action opvalt: maak gebruik van een duidelijke knop in een contrasterende kleur. Een alternatief is een link die in het vet staat.