SEO startersgids voor tekstschrijvers

  • by
SEO startersgids

Waarschijnlijk heb je wel al eens gehoord over SEO of zoekmachine optimalisatie. Maar wat is SEO nu precies? In dit artikel leg ik je in duidelijke taal uit wat SEO is, wat het kan betekenen voor je website en je bedrijf (of van je klant of werkgever) en hoe je van start gaat met SEO.

Wat is SEO?

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization (in het Nederlands zoekmachine optimalisatie).

Kort gezegd: SEO betekent eigenlijk dat je je website gaat optimaliseren voor zoekmachines zoals Google zodat jouw pagina bovenaan in de zoekresultaten komt te staan.

Belangrijk is dat je weet dat SEO geen aan / uit-knop is. Het is een geheel van optimalisaties en het duurt vaak enkele weken tot zelfs enkele maanden eer je resultaat ziet (!).

In grote lijnen zijn er 3 grote domeinen waarop je je SEO kan verbeteren:

  • Technische SEO
  • Content SEO (of on-page SEO)
  • Autoriteit (of off-page SEO)

Om hoog in Google te komen met je website, is het de bedoeling dat je je website op deze 3 domeinen optimaliseert. Verder in dit artikel kom ik hier op terug.

Hoe bepaalt Google welke website bovenaan staat?

Een zoekmachine heeft als doel de juiste informatie aan de juiste persoon te tonen. Hierbij wordt zelfs rekening gehouden met tijd en locatie!

Wanneer iemand in Google een zoekopdracht uitvoert, beslist Google in een fractie van een seconde welke website op de eerste plaats in Google staat, welke website op de tweede plaats staat, welke website op de derde website staat, en zo verder.

Hoe werkt Google?

Om goede SEO-resultaten te behalen, is het belangrijk dat je begrijpt hoe Google werkt.

Zoekmachines hebben in grote lijnen 2 taken.

  1. Webpagina’s indexeren (archiveren)
  2. De juiste websites tonen voor een bepaalde zoekopdracht

Webpagina’s indexeren (archiveren)

Een eerste grote taak van Google is om webpagina’s te indexeren. Google gaat de pagina’s van je website gaan inlezen en belangrijke onderdelen van je webpagina’s in een groot archief gaan plaatsen. Het is uitermate belangrijk dat je op een kwalitatieve manier zo duidelijk mogelijk maakt aan Google waarover iedere pagina gaat. Vandaar het belang van SEO optimalisatie!

De juiste websites tonen voor een bepaalde zoekopdracht

Een tweede belangrijke taak van Google is de juiste websites tonen bij zoekopdrachten. Wanneer je een zoekopdracht invoert in Google, gaat Google in het archief kijken welke websites de beste match zijn voor die bepaalde zoekopdracht. Vindt Google dat een bepaalde webpagina op jouw website het meest kwalitatieve antwoord biedt op een bepaalde zoekopdracht, dan staat jouw website bovenaan de zoekresultaten.

Hoe komt jouw pagina bovenaan in Google?

Dit is waar SEO (zoekmachine optimalisatie) om draait.

Met SEO gaan we een webpagina proberen optimaliseren voor een bepaalde zoekopdracht. Door op verschillende plaatsen op een pagina duidelijke te maken waarover die pagina gaat, maken we het voor Google gemakkelijker om onze webpagina correct te indexeren en weer te geven voor de juiste zoekopdracht.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO = Search Engine Optimization = zoekmachine optimalisatie. Met SEO wil je op een “natuurlijke” manier bovenaan in de zoekresultaten van Google komen.

SEA = Search Engine Advertising = advertenties kopen. Via SEA koop je advertenties bovenaan in Google. In onderstaande grafiek wordt dit weergegeven als PPC (Pay Per Click)

SEO-SEA grafiek van semrush
SEO-SEA grafiek van Semrush

Zoals je ziet kan je met advertenties (in het geel) snel resultaat behalen. Je zet je advertenties op en niet veel later kunnen je advertenties al bezoekers naar je website sturen. Maar advertenties zijn niet gratis en veel zoekers klikken ook niet op Google advertenties.

Wanneer je niet via SEO in de zoekresultaten zichtbaar bent, zijn advertenties vaak de enige manier om toch zichtbaar te zijn in Google. Maar zodra je niet meer betaalt, ben je niet meer zichtbaar.

Anderzijds heb je Content en SEO. Het duurt veel langer eer je effect gaat zien van SEO op je bezoekersaantallen. Dit kan weken tot zelfs maanden duren. Maar eens je website bovenaan in Google staat, blijft die daar meestal ook wel een tijdje staan zonder dat je daar al te veel voor moet doen.

SEO is een duurzame strategie op lange termijn. Eenmaal je tekst geschreven is en bovenaan in Google staat, hoef je daar niet veel tijd meer aan te besteden (tenzij af en toe een lichte update).

Veelgestelde vragen (FAQ’s) over SEO

Hoeveel kost SEO?

Vaak wordt gezegd dat SEO gratis is. In tegenstelling tot advertenties (SEA) moet je inderdaad niet betalen voor je SEO. Maar je moet wel de nodige tijd incalculeren om SEO optimalisaties uit te voeren of uit te laten voeren.

Wanneer zie je resultaat van SEO?

SEO een marketing-techniek op lange termijn. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuw blogartikel publiceert, zal dat niet meteen bovenaan in Google staan. Vaak duurt dat weken of zelfs maanden. Pas als het bovenaan in Google staat, zullen bezoekers ook via deze weg naar je website komen;

Wat is het te verwachten resultaat van SEO?

Het ultieme resultaat is uiteraard dat potentiële klanten via Google naar jouw website komen en uiteindelijk actie ondernemen op je website: ze schrijven zich in voor je nieuwsbrief, laten hun contactgegevens achter of plaatsen een bestelling. Vaak gaat het echter niet zo snel. SEO is geen wondermiddel, maar wel een belangrijk element binnen de marketing-strategie van een bedrijf: SEO zorgt er namelijk voor dat zoekers via Google naar jouw website komen. Maar eens ze op jouw website terecht komen, zijn er nog heel wat andere factoren die bepalen of ze al dan niet klant gaan worden.

Tags:

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *