17 SEO tips voor copywriters & ondernemers

  • door Stijn
seo tips

Volg deze SEO tips en je website zal na enkele weken al merkbaar hoger scoren in Google! De tips zijn eenvoudig uitvoerbaar, je hoeft dus helemaal geen SEO specialist te zijn!

Bijna iedere zoektocht start via Google. Het is dus belangrijk om je site hoog in de Google zoekresultaten te krijgen. Hoe hoog jouw site scoort hangt af van verschillende factoren. Gelukkig kan je je website zelf ook optimaliseren.

Wat is SEO?

SEO of Search Engine Optimization (in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie) is het proces waarbij je je website optimaliseert om hoger in Google (en andere zoekmachines) te ranken.

SEO is een werk op lange termijn. Het kan dus enkele weken tot enkele maanden duren eer je resultaat ziet.

Dit in tegenstelling tot SEA (Search Engine Advertising) waar je betaalt voor advertenties in Google; met SEA heb je quasi direct resultaat.

Meer weten? Lees dan ook dit artikel: Wat is SEO?

Hoe werkt SEO?

SEO of zoekmachine optimalisatie is geen optie die je “aan” of “uit” zet. Het is een verzameling van technieken die er voor zorgt dat Google goed weet waarover een pagina of website over gaat.

Deze technieken kunnen zowel inhoudelijk zijn (inhoud van de pagina’s, blogberichten) als technisch (goed gebouwde websites). Aan het technische luik kan je niet altijd zelf iets doen. Als je bijvoorbeeld met WordPress werkt, dan zit je al goed. Op het inhoudelijke vlak heb je wel een grote impact.

Wil je zelf starten met SEO? In dit artikel geef ik je 19 praktische SEO tips die je zelf ook meteen kan toepassen om je site hoger in de zoekresultaten van Google te laten scoren.

SEO tip 1: registreer jezelf (of je klant) op Google Mijn Bedrijf

Je onderneming of zelfstandige activiteit registreren op Google Mijn Bedrijf is echt het allereerste wat je moet doen, zelfs al heb je nog geen website!

Door je onderneming te registeren bij Google Mijn Bedrijf zeg je letterlijk aan Google:

  • Dat je een onderneming hebt
  • Wat je onderneming juist doet
  • Waar je onderneming actief is

De registratie is zeer eenvoudig en is bovendien gratis. Het grote voordeel is dat je veel beter zal scoren in lokale zoekopdrachten: potentiële klanten bij jou in de buurt zullen jou veel vaker bovenaan in Google zien staan!

In onderstaand voorbeeld zocht ik naar een “SEO opleiding”. Aangezien mijn eigen onderneming in de buurt is, kwam deze bovenaan de lijst:

Het kaartje met lokale resultaten komt meestal bovenaan de zoekresultaten te staan (net onder de advertenties) en is dus goed zichtbaar voor je potentiële klanten!

Conclusie: Google Mijn Bedrijf is zowat de eenvoudigste en snelste manier om aan SEO te doen!

SEO tip 2: Kies het juiste SEO keyword

Het juiste SEO keyword selecteren is de eerste belangrijke stap van je SEO-strategie.

Sla dit niet over maar neem hier je tijd voor. Als je het verkeerde keyword selecteert, dan hebben alle andere optimalisaties die je uitvoert weinig zin!

Wat is een SEO keyword?

Een keyword is de belangrijkste term van je pagina. Het is ook gelijk aan de zoekopdracht die je potentiële klanten ingeven in Google.

Hieronder geef ik een voorbeeld voor het keyword “SEO tips”.

Zoekopdracht in Google:

Google zoekresultaten:

  1. Je zoekopdracht waarvoor Google de beste resultaten weergeeft.
  2. Bovenaan de zoekresultaten vind je de advertenties terug. De eerste advertentie bevat je zoekopdracht (= keyword). Hier kunnen tot 4 advertenties staan.
  3. Onder de advertenties zie je de “organische” of SEO zoekresultaten. Het eerste resultaat bevat ook je zoekopdracht of keyword.

Hoe vind je nu het juiste keyword?

Gelukkig bestaan er goede tools om het juiste keyword te selecteren. Mijn favoriete tool voor keyword research is momenteel Ubersuggest.

  1. Vul hier het keyword (= zoekopdracht) in waar je aan denkt
  2. Selecteer de juiste taal én locatie
  3. Klik op de knop “Zoeken”

In het volgende scherm krijg je het resultaat te zien:

  1. Zoekvenster: hier hier kan je een nieuwe zoekopdracht ingeven
  2. Zoekvolume: het gemiddeld aantal opzoekingen in Google voor dit keyword
  3. SEO moeilijkheid: hoe moeilijk is het om voor dit keyword bovenaan in Google te ranken? Hoe lager, hoe beter. Begin je net met SEO of heb je een nieuwe website? Mik dan op een moeilijkheidsgraad van max 25.
  4. Betaalde moeilijkheid: hoe moeilijk is het om bovenaan de betaalde zoekresultaten te ranken?
  5. CPC of kosten-per-klik: hoeveel zijn marketeers bereid om te betalen voor advertenties (per klik op de advertentie).

De betaalde moeilijkheid (4) en CPC (5) geven aan of een keyword commerciëel is. Als marketeers bereid zijn om hier meer voor te betalen bij advertenties, is dat omdat ze weten dat mensen die op deze resultaten klikken, sneller geneigd gaan zijn om tot actie over te gaan.

Meer keyword-ideeën nodig?

Scroll dan iets naar onder, je komt dan het deeltje “keyword ideeën” terug:

  1. Keyword: het keyword (= zoekopdracht in google);
  2. Trend: in welke periode wordt er op dit keyword gezocht, dit kan belangrijk zijn voor seizoensgebonden zoekopdrachten;
  3. Volume: gemiddeld aantal zoekopdrachten / maand (dit is een indicatie!). Voor SEO is dit een belangrijke factor;
  4. CPC: cost-per-click of hoeveel zijn marketeers bereid om te betalen voor advertenties;
  5. PD: moeilijkheidsgraad om hoog in Google te ranken voor advertenties;
  6. SD: search difficulty of hoe moeilijk is het om hoog in de SEO-zoekresultaten (of organische zoekresultaten) te ranken. Voor SEO is dit een belangrijk factor!

Richtlijnen om het juiste keyword te selecteren

Enkele richtlijnen wanneer je start met SEO (keyword research):

  • Neem voldoende tijd om het juiste keyword te selecteren
  • Kies een keyword dat bestaat uit 2 à 3 woorden
  • Selecteer een keyword met een volume van minstens 20 (= gemiddeld aantal zoekopdrachten / maand)
  • Selecteer een keyword met een SD van maximum 25 (= moeilijkheidsgraad om hoog te ranken in Google)
  • Vergelijk verschillende keywords met elkaar, ookal betekenen ze ongeveer hetzelfde, er kan een groot verschil zijn in zoekvolume én moeilijkheidsgraad!!

Hoe optimaliseer je een pagina voor een keyword?

In deze eerste tip heb je het juiste keyword leren selecteren. In de volgende tips leer je ook waar je dit keyword moet gebruiken om je pagina optimaal te optimaliseren.

Tip: achterhaal voor welke keywords je concurrenten scoren in Google

Via Ubersuggest kan je ook achterhalen voor welke keywords je collega’s en concurrenten hoog scoren in Google. Op die manier kan je ook snel achterhalen welke keywords interessant zijn voor jou.

Hoe je dit doet, kan je leren via de gratis proefles van onze online SEO opleiding:

Start met een gratis proefles!

Wil je graag eens een video bekijken uit de SEO opleiding?

Tijdens deze gratis proefles kom je te weten hoe je gratis de beste keywords kan achterhalen van je collega’s / concurrenten.

Al is deze video slechts 1 les uit de online SEO opleiding, toch zal je hier al waardevolle informatie uit halen!

SEO tip 3: Schrijf een goede page title

De page title is de titel die je bezoekers te zien krijgen in de zoekresultaten van Google. De page title is één van de belangrijkste ranking-factoren; het is belangrijk dat je hier je zoekterm gebruikt, en liefst vooraan de page title.

Voorbeeld van de zoekresultaten voor de zoekopdracht “SEO tips” in Google. De page title staat telkens in het groen:

Waar geef je de page title in?

Dit hangt af van je CMS. Of je nu WordPress (met Yoast SEO), Jouwweb, Wix of iets anders gebruikt, er is steeds een veldje voorzien om de page title in te voeren. Meestal vind je dit terug bij de SEO-instellingen van de pagina.

Van alle SEO tips is dit mijn favoriete SEO tip, omdat dit in mijn ervaring echt goed werkt. Het wijzigen van een page title kan op enkele dagen een impact maken, zowel positief als negatief!

SEO tip 4: Schrijf een aantrekkelijk meta description

De meta description is een korte omschrijving waarover de pagina gaat. Deze omschrijving is niet direct zichtbaar voor gebruikers én voor Google is het ook geen ranking factor.

Toch is dit een belangrijke tag omdat de meta description het inleidend tekstje is dat zoekers te zien krijgen in de zoekresultaten van Google. De tekst die je hier ingeeft bepaalt dus of een zoeker doorklikt naar jouw website of niet. Op die manier is dit toch een onrechtstreekse SEO-factor!

Het veldje van de meta description vind je meestal net onder het veldje van de page title. Met andere woorden, dit hangt af van je CMS.

SEO tip 5: Schrijf minimaal 350 woorden per pagina

Eén van de allerbelangrijkste factoren voor Google is de kwaliteit van je inhoud. Je mag je site nog zo optimaliseren, als de inhoud niet interessant is, zal je niet hoog scoren in Google. Al heeft Google nergens een minimumlengte gedefinieerd, zorg je best toch voor een lengte van minimaal 350 woorden. En meer is zeker beter. Zelf haal ik goede resultaten vanaf circa 800 woorden. Maar dat is dan voor zoektermen waar wel wat concurrentie voor is.

Let wel op, het is belangrijk dat de inhoud van je pagina ook interessant en relevant is. Zoniet gaan je lezers snel terug wegklikken en zal je site uiteindelijk dalen in de zoekresultaten van Google.

Nog een kleine tip. Verdeel langere teksten onder in paragrafen van telkens 3 à 5 regels. Dit maakt het geheel veel aangenamer om te lezen. Maak ook gebruik van subtitels om de 3 à 5 paragrafen. Op die manier breng je ook structuur in je pagina.

SEO tip 6: Gebruik titels / subtitels

Eén van de hoofdzaken waar Google op let bij het indexeren van je website (of een pagina) is het gebruik van titels. De titel en subtitels bevatten namelijk belangrijke informatie (of zouden dat toch moeten bevatten). Gebruik daarom zeker je zoekterm in de hoofdtitel van je pagina, en probeer je zoekterm zeker ook eens terug te laten komen in één van de subtitels (als je daar gebruik van maakt).

Gebruik voor je hoofdtitel de H1-tag en voor subtitels bij voorkeur H2- of H3-tags. Gebruik bij voorkeur slechts 1x de H1-tag. Ik weet het, in principe mag je meerdere H1-tags gebruiken in HTML5, maar SEO experts raden nog steeds aan om slechts 1 H1-tag te gebruiken voor SEO-doeleinden.

SEO tip 7: Gebruik je zoekterm doorheen de tekst

Zorg ervoor dat je zoekterm een aantal keer voorkomt in de tekst van je pagina. Algemeen wordt aangeraden om een keyword-density na te streven tussen 1 en 2% (= per 100 woorden het zoekterm 1 à 2 keer gebruiken).

Gebruik je zoekterm zeker ook in de eerste alinea van je tekst (en liefst zelfs in de eerste zin). Probeer je zoekterm ook te gebruiken in de laatste alinea van je tekst (en liefst in de laatste zin van je tekst).

SEO tip 8: Schrijf de inhoud die je lezers willen lezen

Update: deze tip werd toegevoegd in november 2018

Wist je dat het heel makkelijk te achterhalen is wat je bezoekers verwachten bij het invoeren van een bepaalde zoekterm?

Als je inspiratie wil waarover je wil schrijven, analyseer dan volgende gegevens van de zoekresultaten voor een bepaalde zoekopdracht:

  1. De teksten van de advertenties: adverteerders analyseren en optimaliseren hun teksten constant. De teksten (titel en omschrijving) kunnen een inspiratie zijn voor jouw meta-title en meta-tag
  2. Inhoud van de top zoekresultaten: de eerste 5 à 10 resultaten van een bepaalde zoekopdracht, staan niet per toeval zo hoog. Google plaatst deze resultaten voor een reden zo hoog. Analyseer deze resultaten: noteer oa. de subtitels. Als bepaalde subtitels vaak voorkomen, dan is het sterk aangeraden dat je hier ook over gaat schrijven.
  3. Gerelateerde zoekopdrachten: onder de resultaten van iedere zoekopdracht, telkens onderaan de pagina, geeft Google gerelateerde zoekopdrachten mee. Als hier voor jou relevante keywords tussen zitten, is het sterk aangeraden om deze ook te verwerken (en bij voorkeur ook in subtitels) in je pagina.

SEO tip 9: Voeg minstens 1 afbeelding toe

Voeg zeker ook steeds een afbeelding toe op een pagina. Google hecht hier veel belang aan! Probeer je zoekterm ook hier te vermelden: je kan dat bijvoorbeeld doen in de bestandsnaam van de afbeelding (de naam wijzigen voor je deze oplaadt naar je website).

Daarnaast kan je ook een omschrijving (inclusief je zoekterm!) via de “alt”-tag meegeven. Indien je een CMS zoals WordPress gebruikt, is dit 1 van de invulvelden bij het opladen van je afbeelding.

Update 18 dec 2017: Ondertussen heb ik ook een artikel geschreven over het optimaliseren van afbeeldingen.

SEO tip 10: Zorg voor links naar je website (link building)

Een zeer belangrijke factor is het aantal kwalitatieve links dat naar jouw website verwijst. Dit is ook één van de moeilijkste processen omdat je dit zelf niet in de hand hebt. Al kan je wel beginnen op de eenvoudigste plaatsen: op je sociale media-profiel(en).

Gebruik je Facebook, Twitter, LinkedIn? Bij je profielgegevens is ruimte voorzien om de url van je eigen website mee te geven. Maak hier gebruik van. En eens je nieuwe / vernieuwde website klaar is, kan het zeker geen kwaad om deze eens te sharen in je online netwerken.

Een andere plaats om je link te delen zijn forums. Let wel, gewoon je link posten op een forum wordt meestal niet geapprecieerd. Het is belangrijk dat je deelneemt aan de conversatie en dat je de url van je website enkel deelt als die relevant is binnen die conversatie. Dit is tijdsintensief, maar levert naast een link normaal gezien ook extra bezoekers op voor je website.

Een bron die ook heel wat bezoekers kan opleveren is Slideshare.net. Hier kan je presentaties of documenten (vb. PDF) delen met de rest van de wereld.

Heb je een video die je wil delen met je lezers? Vergeet dan zeker niet om deze video te delen op YouTube of Vimeo!

Let wel op: KOOP NOOIT LINKS. Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het aanbieden van diensten zoals linkbuilding, en die je hoge plaatsen in Google beloven. Dit werkt niet, integendeel. Wanneer Google dit detecteert, zal jouw website uit de zoekresultaten vallen. Ik heb het zelf al eens meegemaakt en het is een hele klus om dat nadien terug in orde te krijgen…

SEO tip 11: Denk aan mobiele gebruikers

Mobile wordt steeds belangrijker en belangrijker, steeds meer mensen zoeken informatie op via een smartphone of tablet. Het is daarom zeer belangrijk dat je website goed zichtbaar is op alle toestellen. Is je website nog niet mobile-friendly? Mobile is in 2018 nog belangrijker dus hoog tijd om hier werk van te maken!

Dit is een ranking factor die je zelf in handen hebt, dus je laat heel wat kansen (bezoekers én potentiële klanten) liggen als je je website niet optimaliseert!

SEO tip 12: Lokaal bedrijf? Zet in op lokale SEO!

Voor sommige zoektermen is er nationaal veel concurrentie, maar lokaal (op stad) veel minder. Vaak gaan zoekers een zoekopdracht combineren met een locatie, net om veel specifieker te zoeken. Als bedrijf moet je hier op inspelen, en dat kan je doen via lokale SEO.

Voorbeeld:

  • “psycholoog”: niet specifiek, veel concurrentie, hoge moeilijkheidsgraad
  • “psycholoog gent”: veel specifieker, minder concurrentie, lagere moeilijkheidsgraad

Het grote voordeel van lokale SEO is dat de effort die je moet doen om je website bovenaan in Google te krijgen veel kleiner is, en dat terwijl het effect veel groter is. Ben je dus vooral op zoek naar klanten bij jou in de buurt, dan is lokale SEO een zeer doelgerichte techniek!

Lees meer over lokale SEO: Wat is lokale SEO? 8 praktische tips.

SEO tip 13: Update je (oude) content

Met SEO of zoekmachine optimalisatie ben je nooit klaar. Wat ik zelf ook vaak doe, is “oude” content herwerken:

Artikels van enkele weken / maanden oud die niet zo goed scoren als ik wil, ga ik analyseren en herwerken. Soms krijg je na verloop van tijd nieuwe ideeën, soms voeg ik relevante content toe en soms herschrijf ik stukken tekst. Op die manier blijft mijn content “fris”, dat is een belangrijke factor voor Google!

Zeker van moeilijke keywords kan het interessant zijn om een artikel regelmatig aan te passen!

Ik heb ook artikels die al enkele jaren oud zijn maar die goed scoren. Ook die herwerk ik. Vaak is niet alles meer relevant. Die verouderde delen vervang ik dan door nieuwe ideeën. Het resultaat? Mijn content blijft relevant voor mijn bezoekers (én dus ook voor Google!).

SEO tip 14: Maak gebruik van interactie

Deze tip vergt iets meer werk, maar is het zeker waard: voeg interactie toe!

Wanneer je bezoeker een bepaalde tijd op je pagina blijft, is dat uiteraard een positief signaal voor Google dat die pagina kwalitatief is. Maar je kan ook nog een stapje verder gaan door je bezoeker aan te zetten tot actie.

Enkele simpele voorbeelden:

  • het toevoegen van een video waarbij je bezoeker moet klikken om de video te starten
  • een galerij met afbeeldingen
  • een presentatie opladen naar SlideShare, en die presentatie dan embedden op je website

SEO tip 15: Voeg duidelijke links in

Deze tip is een kleine maar een waardevolle tip! Wanneer je links invoegt naar andere pagina’s, maak er beschrijvende links van. Probeer het belangrijkste keyword van die andere pagina te vermelden in je link.

Dus niet:
Klik hier voor alle informatie over onze SEO opleiding.

Maar wel:
Kom alles te weten over onze SEO opleiding.
of
Kom alles te weten over onze SEO opleiding.

SEO tip 16: Gebruik de beste (gratis) SEO tools

SEO taken kunnen enorm versneld en / of vereenvoudigd worden als je gebruik maakt van de juiste tools. Zo zijn er heel wat SEO tools beschikbaar. Heel wat van die SEO tools kan je gratis gebruiken; sommigen zijn volledig gratis, anders zijn beperkt gratis bruikbaar voor kleine websites.

Wil je weten welke SEO tools je kan gebruiken voor welke taken?
Lees dan zeker volgend artikel: De beste gratis SEO tools.

SEO tip 17: Start een blog

Eén van de beste manieren om goed te scoren in Google, is door te bloggen.

En dan heb ik het niet over een “persoonlijke” blog, maar een professionele blog met interessante, relevante artikels die meerwaarde bieden aan je bezoekers.

Bloggen heeft een aantal voordelen:

  • Vergroot je vindbaarheid: door blogartikels te schrijven over relevante onderwerpen, ga je voor veel meer zoekopdrachten / keywords gevonden worden.
  • Word een autoriteit in je domein: bezoekers van je blog gaan je als specialist / autoriteit beschouwen en gaan willen samenwerken met jou.
  • Geef je rankings een boost: Google houdt van verse content! Door regelmatig blogberichten te publiceren, krijgt je hele site een boost in Google.

Welke resultaten mag je verwachten?

Door deze SEO tips toe te passen op je website en je teksten, zal je al na enkele weken wijzigingen in je rankings zien. Je hoeft daarvoor zelfs niet alle tips toe te passen.

Uiteraard is het moeilijk om alle tips (of de meeste) in 1 keer uit te voeren.

Daarom raad ik je aan om zeker te starten met deze 2 SEO tips:

Maak vervolgens een planning op waarbij je die SEO tips die voor jou relevant zijn, inplant. De meeste tips zullen relevant zijn, maar soms kan je als tekstschrijver niet aan de technische kant van een website.

Hou er rekening mee dat het uitvoeren van sommige SEO tips heel wat tijd in beslag neemt. Dit is niet erg, plan het in. Als Google merkt dat je regelmatig aan je website werkt, heeft dit ook weer een positieve invloed op je rankings.

Vooral bij websites met veel inhoud waarbij nog geen rekening werd gehouden met SEO, kan dit een lang proces zijn. Maar nogmaals, dit is niet erg.

Wil je graag hoger scoren in Google en meer leren over SEO?

Naast onze gratis SEO cursus hebben we nog een aantal andere interessante SEO tutorials en SEO tips:

SEO tips – Conclusie

Hoger scoren in Google zoekresultaten gaat niet vanzelf, maar het is ook geen onmogelijke taak. Met bovenstaande SEO tips is het echt mogelijk om jouw website binnen enkele maanden (of zelfs enkele weken) hoger te laten scoren in Google. In sommige gevallen zal je zelfs na enkele weken al een verschil merken!

Veelgestelde vragen over SEO & hoger scoren in Google

Kan ik de SEO van mijn website zelf verbeteren?

Dat kan zeker! De SEO tips op deze pagina zijn bedoeld voor beginners. Volg deze tips en je website zal binnen enkele weken hoger in Google staan.

Hoe lang duurt het voordat je veranderingen ziet in de rankings?

Wanneer je SEO optimalisaties doorvoert kan het even duren voor je dit ziet in Google. Vaak duurt dit enkele weken, al kan het soms ook in enkele dagen. Ik heb al gemerkt dat hoe vaker je nieuwe content (blogberichten) toevoegt, hoe sneller Google je nieuwe (of vernieuwde) content zal tonen in de zoekresultaten.

Is SEO gratis?

Als je je SEO optimalisaties zelf uitvoert, dan is dit gratis. Hou er rekening mee dat je voldoende tijd moet voorzien: SEO gaat nu eenmaal niet vanzelf. Gelukkig bestaan er een heleboel SEO tools (gratis en betalend) die dit SEO proces versnellen (én verbeteren).

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *