Maak een SEO analyse met Ubersuggest in 30 minuten

  • door
SEO analyse: Ubersuggest's SEO analyzer

Is je website niet goed vindbaar in Google? Via een SEO analyse achterhaal je zelf de zwakke punten van je website. Het resultaat is een overzicht dat je kan overhandigen aan je webdesigner of waarmee je zelf aan de slag kan.

Daarnaast leer je ook achterhalen voor welke zoekopdrachten je goed scoort, je niet goed scoort én waar de opportuniteiten liggen. En dat alles in minder dan 30 minuten!

Voer een technische SEO analyse uit

We starten met het uitvoeren van een technische SEO analyse. Met andere woorden, is je website op technisch vlak geoptimaliseerd voor Google?

Wat is het nut van een technische SEO analyse?

Wanneer je website op technisch vlak niet goed zit, dan begin je sowieso al met een achterstand op vlak van SEO.

Maar maak je niet te veel zorgen. Wanneer je gebruik maakt van WordPress, JouwWeb, Wix of een ander veelgebruikt CMS, zit het op technisch vlak best goed. Soms kan het echter wel zijn dat je iets over het hoofd hebt gezien. Dat soort zaken komt naar boven met een eenvoudige technische SEO analyse.

Wanneer je een complexere website hebt (meestal is dit het geval bij grote bedrijven), ligt het wel anders. Daar is een technische SEO analyse van groot belang. Technische SEO analyses bij grote bedrijven worden beter uitgevoerd door SEO specialisten met een tool zoals bijvoorbeeld SEMrush, waarbij je nog dieper kan ingaan op het technische aspect.

Dat komt omdat er bij grote websites vaak maatwerk aan te pas komt, en het is dat maatwerk dat extra aandacht nodig heeft op vlak van SEO. Developers hechten niet altijd veel belang aan SEO, daarom is het belangrijk om dit extra te controleren.

Ubersuggest, een gebruiksvriendelijke SEO tool

Er bestaan heel wat SEO tools om SEO analyses uit te voeren. Eén van de gebruikvriendelijkste SEO tools om een SEO analyse uit te voeren, is Ubersuggest. Bovendien kan je gratis van start met Ubersuggest.

Opgelet, ik raad Ubersuggest enkel aan voor kleinere websites. Voor grote websites (van grote bedrijven) geef ik de voorkeur aan SEMrush.

Hoe voer je een technische SEO analyse uit met Ubersuggest?

Open de Ubersuggest SEO Analyzer (dit klinkt misschien complex maar dat is het niet) en geef het domein van je website op. Klik vervolgens op de knop “Website analyse”:

Ubersuggest SEO analyse tool

Wat is het resultaat van zo’n technische SEO analyse in Ubersuggest?

Het resultaat is een overzicht van (technische) verbeterpunten. Aan de hand van deze verbeterpunten kan je je website gaan verbeteren. Heb je je website laten maken door iemand anders, dan kan je dit rapport met die persoon bespreken.

In onderstaand voorbeeld ga ik even door op enkele kritische fouten op deze website.

Overzicht van de technische SEO analyse:

Overzicht kritische fouten technische SEO analyse met Ubersuggest

In bovenstaande screenshot krijg je een algemeen overzicht van je SEO analyse te zien. Vooral de kritische fouten springen hier in het oog. Klik bijvoorbeeld op de kritische fouten om een overzicht te zien te krijgen van alle zaken die als kritische fout worden gemarkeerd.

Overzicht kritische fouten:

Overzicht kritische fouten

In bovenstaande screenshot vind je een opsomming terug van de kritische fouten. Hierop kan je doorklikken.

Detail kritische fouten:

Detail kritische fouten

In bovenstaande screenshot vind je een overzicht met de pagina’s met een bepaalde kritische fout. In dit geval gaat het om pagina’s met te weinig tekst.

Let wel, het kan ook zijn dat een pagina wordt aangegeven als kritische fout, maar dat dat niet zo is. Sommige algemenere pagina’s hebben nu eenmaal niet veel woorden nodig. Maar als je hier een diensten- of productpagina tussen ziet staan, dan raad ik je aan om deze wel te optimaliseren!

Hoe pak je de verbeterpunten aan?

De bedoeling is om alle onderdelen van de SEO analyse door te nemen en te verbeteren waar mogelijk. Dit is vaak manueel werk en kan wel wat tijd in beslag nemen.

Nadat je de verbeterpunten hebt aangepakt, kan het nog weken duren eer je ook resultaat ziet in de bezoekersaantallen.

Vind de zoekopdrachten waarvoor je scoort in Google

Uiteraard wil je dat je website goed gevonden wordt in Google. Maar weet je voor welke zoekopdrachten je reeds goed gevonden wordt? Ook dit kan je gemakkelijk (én gratis) achterhalen dankzij Ubersuggest.

Hoe vind je zoekopdrachten waarvoor je reeds goed scoort in Google?

Ga naar Ubersuggest en geef de domeinnaam van je website in het zoekvenster.

Selecteer “Nederlands / België” en klik op de knop “Zoeken”:

In het volgende venster scroll je helemaal naar onderen:

Je krijgt nu een kort overzicht te zien met enkele keywords waarvoor je site rankt.

Klik nu helemaal onderaan op de knop “Bekijk alle SEO keywords waar deze pagina voor rankt”.

Je komt nu in volgend venster terecht:

Je krijgt nu een overzicht te zien van de zoektermen (keywords) waarvoor je website gevonden wordt. Standaard wordt dit gesorteerd volgens “Volume”. Dit volume is het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten voor een bepaalde zoekterm (keyword).

Klik op de pijltjes rechts naast “Position” om oplopend te sorteren op positie.

Opgelet, wanneer je een grotere website hebt, zal de gratis versie van Ubersuggest niet de volledige data tonen! In dat geval kan het interessant zijn om over te schakelen naar een premium versie van Ubersuggest. De eerste 7 dagen is dit gratis, nadien betaal je een maandelijks abonnement (dat veel goedkoper is dan concurrerende SEO tools).

Heb je geen zoektermen op positie 1-10? Dat wil zeggen dat je website waarschijnlijk niet goed vindbaar is in Google. Het is belangrijk dat je voor je belangrijkste zoektermen toch op op posities 1-10 (= pagina 1 van de Google-zoekresultaten) rankt.

Hoe vind je opportuniteiten?

De typische opportuniteiten bevinden zich op pagina 2 van de Google zoekresultaten, dus posities 11-20.

Dat wil zeggen dat als je je website optimaliseert voor deze zoektermen, de kans reëel is dat je vrij snel op pagina 1 van de zoekresultaten kan ranken!

Hoe verbeter je de rankings van je website?

Om te achterhalen voor welke pagina je juist rankt voor een bepaalde zoekopdracht, start je je browser in incognito-modus op en geef je de zoekterm in in Google.

Ga op zoek naar de vermelding van jouw website. Eens je jouw website hebt gevonden tussen de Google zoekresultaten, klik je hierop. De pagina die je te zien krijgt, is de pagina op jouw website die het best rankt voor die bepaalde zoekterm / zoekopdracht. Deze pagina kan je dan verder optimaliseren voor deze zoekterm / zoekopdracht.

Voorbeeld: stel dat uit Ubersuggest blijkt dat mijn website voor de zoekterm “SEO tools” ergens tussen positie 11 en 20 scoort, dan open ik mijn browser in incognito-modus en geef ik in Google de zoekopdracht “SEO tools” in. Ik ga dan de zoekresultaten bekijken tot ik een vermelding van mijn eigen website tegenkom. Hier klik ik op.

De pagina die ik nu te zien krijg, is de pagina op mijn website die het best rankt voor “SEO tools”. De bedoeling is nu dat ik deze pagina verder ga optimaliseren voor “SEO tools”.

Hoe je een pagina kan optimaliseren, lees je hier.

Conclusie

Zoals je tijdens deze korte tutorial hebt gezien, is het niet moeilijk om zelf een SEO analyse uit te voeren.

Het is pas nadat je je SEO analyse hebt uitgevoerd, dat het echte werk begint.

Aan de ene kant heb je de technische verbeterpunten. Indien deze niet op punt staan, wordt het sowieso een pak moeilijker om goede posities te behalen in Google.

Anderzijds kan je ook zonder enige technisch kennis goede posities behalen in Google. Draait je website op WordPress, JouwWeb, Wix, of een ander populair systeem? Dan moet je je meestal geen zorgen maken over de technische kant van SEO. Het volstaat dan om goede SEO teksten te schrijven om hoge rankings in Google te behalen!

Wil je graag wat hulp? We bieden een heleboel opleidingen aan waarin je leert hoe je betere SEO teksten kan schrijven.

Bekijk hier alle SEO opleidingen die we aanbieden.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *